Сезонно афективно разстройство (САР)

Това състояние е форма на депресия, която е свързана с намалената слънчева светлина и обикновено започва през есента, когато продължителността на дните намалява. Нарича се още есенна/сезонна депресия, сезонно разстройство на настроението или сезонно афективно разстройство. Обичайно промяната настъпва през месеците октомври и ноември, защото тогава денят става по-кратък. Симптомите обикновено се разсейват през пролетта, но има и случаи, когато става обратното – активират се през летните месеци, когато дните са дълги и динамични.

На този етап точните причини за това състояние не са особено ясни или пък са строго индивидуални. Единственото, което се знае със сигурност е, че депресията, апатията и демотивацията са свързани с намалената дневна светлина, която е типична за сезона.

Проявите и тежестта на САР са различни и засягат средно един на всеки трима души. При някои хора състоянието силно влияе върху рутината им. Обичайно симптомите започват по едно и също време на годината, като най-често това се случва през есента. Често симптомите отшумяват със смяната на сезоните. Сезонната природа на състоянието затруднява диагностицирането му.

Симптомите са следните:

- мрачно настроение;

- безразличие към ежедневните дейности;

- раздразнителност;

- отчаяние;

- чувство за вина;

- чувство за безполезност.

Физическите симптоми могат да варират от липса на енергия и сънливост през деня до по-дълъг нощен сън и трудно разбуждане сутрин.

Нивото на слънчевата светлина влияе върху хипоталамуса и върху производството на две химични вещества: мелатонин, контролиращ съня и серотонин, който отговаря за промените в настроението.

През зимния сезон мелатонинът се увеличава и поражда чувството на умора и сънливост. По време на летния сезон той намалява и предизвиква прилив на енергия.

През студените месеци спада производството на серотонин и това предизвиква потиснатост. През летния период производството му се увеличава и това подобрява настроението и положителната умствена нагласа.

През зимата желанието за сън и по-рядкото излизане намаляват социалните контакти. Тук се добавя и гладът за въглехидрати, който пък води до напълняване. Постоянната умора влияе върху семейния и професионалния живот.

Затова през този сезон е необходимо да се направи промяна в начина на живот, като се осигури на тялото повече слънчева светлина – седене близо до прозореца, използване на лампа, която симулира слънчева светлина, ежедневни дейности на открито.

Психологическата консултация е един от най-ефективните методи за справяне със САР.

Ако искаш да разбереш какъв е закодирания смисъл на твоята депресия, запиши час за психологическа консултация при нашия специалист с дългогодишен опит Поли Тончева: https://preventica.bg/bg/doctor/poli-toncheva.

Всички ние се нуждаем от малко помощ и подкрепа, за да продължим напред.